mandag 21. februar 2011

Hvordan få ønsket layout i fronter?

Det å få laget presentasjonssider med en bestemt layout i fronter, kan være litt av en utfordring og en prøvelse! Elementene som presentasjonssider kan bygges opp av, er lite fleksible når det gjelder plassering på siden. Dette har ført til SÅ stor frustrasjon hos meg, at jeg var nær ved å gi opp å ta i bruk presentasjonssider. Dette var før jeg plutselig kom på at jeg kunne bruke samme strategien som ofte reddet meg i yngre dager. Jeg sikter da til den tiden da vi fortsatt produserte tekst med penn på papir på skolen. For å unngå for mange kjedelige røde rettemerker av ord jeg ikke var sikker på skrivemåten til, tydde jeg ofte til knepet å uttrykke meg annerledes med ord jeg kjente skrivemåten til. Så hvorfor ikke benytte samme strategi nå?

Ved å lage designet i et program jeg kjenner godt fra før (f.eks. PowerPoint), vil jeg få akkurat den layout jeg ønsker meg. Jeg konvertere så filformatet til en bildefile og laster opp dette bildet i presentasjonssiden. På den måten unngår jeg ”layout problemet”. Dette er antakeligvis ikke den mest elegante måten, men jeg oppnår det jeg ønsker meg, og det uten store frustrasjoner og med håret på hodet i god behold. Til å lage bilder bruker jeg programmet PrintKey, som er gratis og veldig enkelt å bruke. Har noen tips og triks på andre måter å få det til på, så er jeg takknemlig for tilbakemeldinger.

3 kommentarer:

  1. Morsomt. Veldig lik min måte å arbeide på, men jeg er nok enda mer krøkkete. Jeg klipper fra powerpoint og så over i paint og så blir det fint bilde. I allefall bra nok..

    SvarSlett
  2. Hei. Enig med deg at Presentasjonssidene i Fronter er krøkkete, men jeg bruker Førstesideverktøyet mye, og da er jeg avhengig av levende Presentasjonssider, så derfor har jeg lært meg å leve med begrensningene.

    Men: Jeg testet en annen løsning som jeg har benyttet fra bl.a Word.
    Dersom du installer CutePDF som er en PDFWriter(Standardprogram for oss i TFK) så kan du få skrevet ut alle dokumenter (også fra PowerPoint) som PDF-filer.

    Dersom du installerer CutePDF så legger den seg inn som en skriver. Når du skal generere filen, så velger du Utskrift, velger CutePDF som skriver, og blir deretter bedt om å oppgi filnavn. Enkelt!!!

    Deretter laster du opp den ferdige PDF-filen til Fronter.

    Jeg bruker dette for å konvertere Word-filer til PDF-filer før jeg legger dem ut i Fronter.

    Jeg gjør dette fordi det er mye raskere for elevene å hente opp PDF-filer enn Word-filer fra Fronter.

    SvarSlett
  3. Dette var et nyttig Fronter tips, tusen takk!
    Du har helt rett - det er mye raskere å åpne PDF-filer i Fronter enn Word-filer. Heretter blir det PDF :-)

    SvarSlett