torsdag 26. mai 2011

Skjermvideo

Det er en første gang for alt – dette er min første skjermvideo. Skjermvideoen er en instruksjonsvideo for hvordan du kan opprette en Gmail konto; Google’s web baserte e-post tjeneste.



Jeg laget skjermopptaket med prøveversjon av Camtasia Studio 7.1.0. Opptaket av skjermen filmet jeg uten lyd, og la lyden til først når filmsnutten var ferdig redigert. Til å ta opp lyd forsøkte jeg først å bruke opptaksmuligheten i Camtasia Studio med mikrofonen på headsetet mitt for å legge på kommentarene, men lydkvaliteten ble da alt for dårlig. Jeg gjorde så et lydopptak med verktøyet ”taleopptak” med iPhone 4. For å kunne laste lydfila inn i Camtasia, måtte fila først konverteres fra AAC til mp3 format, da programmet ikke støtter filformatet AAC. Konverteringen gjorde jeg i iTunes, etter å ha funnet denne videoen på YouTube. Lydkvaliteten ble mye bedre enn fryktet; overraskende god vil jeg faktisk si. Det å ta i bruk Camtasia Studio for første gang var enkelt, takket være mange gode videoer i Camtasia Studio 7 Learning Senter.
Prosessen med å lage denne skjermvideoen har for meg vært lærerik, nyttig og samtidig morsomt. Det er tre ting på en gang det :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar